Gezond opstarten na de coronaperiode…

Als je de vijftig gepasseerd bent heeft de coronaperiode er waarschijnlijk fysiek behoorlijk bij je ingehakt. Merkbare veranderingen zijn bijvoorbeeld het verlies van spieren, collageen en een langzamer metabolisme.

De redactie van Vijftigplus Nieuws maakte de balans op om erachter te komen wat de beste manier is om weer gezond en vitaal op starten na deze gekke periode die nu meer en meer ten einde komt.

Rustig aan beginnen

Ons cardiovasculair risico neemt toe naarmate we ouder worden. En daarom is het natuurlijk erg belangrijk om voldoende te slapen, regelmatig te bewegen en om stress te minimaliseren. Onze botten en gewrichten worden zwakker en daarom is het van cruciaal belang om voldoende te blijven bewegen en voldoende voedsel met calcium- en vitamine te eten.

Maar wist je bijvoorbeeld dat al deze voor de hand liggende gedragingen ook invloed hebben op onze huid, tandvlees en tanden, geheugen en denkvermogen, en ogen/oren? Voldoende bewegen is van levensbelang. Gewoonten om te voorkomen dat je stagnatie en eentonigheid uit de weg gaat is daarbij heel belangrijk.

Blijf daarom zowel fysiek als sociaal actief. Blijf op de hoogte van je gezondheid en raadpleeg de huisarts wanneer er klachten zijn. Eet gezond voedsel en geniet van alles met mate. Lees, oefen en houd je geest actief door te proberen nieuwe taken, hobby’s en vaardigheden te leren. Het zijn allemaal zaken die bijdragen aan een vitale oude dag.

Let op je voeding

Eet voldoende vers fruit, groenten, kip, vis en peulvruchten. Vervang en reduceer brood, pasta en rijst door groenten en peulvruchten. Linzen zijn een goed bewaard geheim superfood. Het is rijk aan vezels en eiwitten en ook nog goedkoop en gemakkelijk te bereiden. Maar ook vezelrijk voedsel – havermout, appels, sinaasappels en peulvruchten zijn belangrijk. Halveer porties en vermijd zware maaltijden na acht uur ´s-avonds.

Alcohol is een geweldige bron van lege calorieën met een tekort aan voedingsstoffen en een snelle manier om aan te komen. Wist je dat wanneer je meer dan 7 (vrouw) of 14 (man) standaardglazen alcohol per week drinkt je eigenlijk al een alcoholist bent?!

Vermijd tussendoortjes tussen de maaltijden en als je een snelle snack nodig hebt, neem dan liever wat vers fruit en groenten. Als je dan nog steeds moeite hebt om te begrijpen waarom je niet afvalt, houd dan dagelijks een eerlijk dagboek van inname bij – het zal je echt choqueren.

Wees voorzichtig met sport en zware inspanningen

Hoewel het verleidelijk kan zijn om volop te gaan sporten, het meeste uit je training te halen en jezelf te pushen is het juist belangrijk om rustig te beginnen.

Nu de coronagekte een beetje voorbij is beginnen veel mensen weer te sporten en aan buitenrecreatie te doen. Maar als je niet regelmatig hebt gesport moet je voorzichtig zijn met het opbouwen van je conditie om blessures door overbelasting te voorkomen. Mensen ouder dan vijftig zijn nu eenmaal vatbaarder voor blessures aan schouders en knieën zoals peesscheuren. Naar mate je ouder wordt verliest ook het weefsel zijn elasticiteit en het vermogen om trauma’s te weerstaan. Dus wees voorzichtig en ga niet overmoedig als een gek tekeer.

Het zijn natuurlijk allemaal open deuren voor mensen van boven de vijftig. Maar het leek ons toch zinnig om het allemaal nog een keertje op te schrijven, zie het als een reminder!