Hoelang kunnen we nog rijden op benzine of diesel?…

Volgens het klimaatplan van de Europese Unie zullen er over veertien jaar geen nieuwe hybride, benzine of diesel auto’s meer te koop zijn. Maar wat betekent het klimaatplan voor mensen met een auto die benzine- of diesel verbruikt?

EU-landen hebben inmiddels afgesproken dat ze in 2030 ruim de helft minder CO2 willen uitstoten en het is de bedoeling dat we in 2050 helemaal geen CO2 meer uitstoten.

Vanaf 2035

Vanaf 2035 mogen fabrikanten geen nieuwe auto’s meer verkopen die benzine of diesel verbruiken. Maar je mag dan nog wel in je brandstofauto blijven rijden. Ook mag je in 2035 nog steeds een tweedehands auto op benzine of diesel tweedehands kopen of verkopen. Hybride auto’s vallen ook onder deze regel omdat zij ook benzine verbruiken.

Vanaf 2050

Vanaf 2050 komt er echt een einde aan het tijdperk van auto’s op fossiele brandstof. Vanaf 2050 mogen auto’s die benzine of diesel verbruiken helemaal niet meer de weg op in Europa.

Wat zullen de financiële gevolgen zijn?

Tanken wordt inmiddels steeds duurder. De rekening voor de alsmaar stijgende energiekosten zullen steeds meer doorgeschoven worden naar de autorijder, zoals bij de pomp nu al heel duidelijk merkbaar is.

Recent is de prijs van benzine alweer met tien cent gestegen naar een adviesprijs van zo’n €. 2,10 per liter. Voorlopig zullen we moeten leren leven met een prijs rond deze twee euro, maar een stijging naar maar liefst €. 3,= per liter valt niet uit te sluiten volgens de automotive sector.

Elektrische auto’s zijn voor de meeste mensen nu nog te duur. De EU verwacht dat de komende jaren meer betaalbare tweedehands elektrische auto’s op de markt komen waardoor deze ook bereikbaar worden voor de gewone man. Maar niets wijst daar tot nu toe op.

Vooralsnog zijn tweedehands elektrische auto’s nog onbetaalbaar. Dat is mede te verklaren door het feit dat kopers uit het buitenland zeer geïnteresseerd zijn in onze tweedehands elektrische auto’s. De elektrische auto’s in Nederland zijn meestal met subsidies gekocht waardoor de prijzen veel lager zijn in vergelijking met andere landen die geen subsidieregelingen kennen.

Daarbij is de levensduur van een elektrische auto en alle bijkomende economische voordelen voor veel bezitters totaal geen motivatie om de auto na één of twee jaar in te ruilen en blijven zij vaak langer rijden met dezelfde auto.

In het Europees Parlement wordt er continu gesproken over de plannen. Maar inmiddels is wel duidelijk geworden dat Nederland natuurlijk weer het beste jongetje van de klas wil zijn. Waarschijnlijk wil onze regering daarom, in tegenstelling tot de EU plannen, al in 2030 stoppen met de verkoop van nieuwe hybride, benzine en dieselauto’s.

Maar over de consequenties daarvan is het in Den Haag nog erg stil. Want is ons elektriciteitsnetwerk tegen die tijd wel op orde om zoveel elektrische auto’s op te laden en wat zullen de gevolgen tegen die tijd echt zijn voor de normale man? Zullen we weer terug gaan naar de tijd dat autorijden uitsluitend voorbehouden was aan de rijken?

Voor nu kunnen we niet veel anders dan afwachten wat de toekomst ons zal brengen. Maar dat alles gaat veranderen en we daardoor in 2050 afscheid hebben genomen van onze fossiele brandstofauto staat door al deze plannen wel vast.