Is de XBUS een serieus alternatief voor de buscamper?… (filmpje)

Het Duitse bedrijf ElectricBrands gaat naar verwachting vanaf volgend jaar beginnen met de productie van een nieuwe elektrische kampeerauto, de XBUS. Maar zal dit echt een succes worden?

De kampeerauto is erg compact en betaalbaar, maar is het ding ook bruikbaar? De XBUS wordt naar verwachting 3,60 m lang, 1,60 m breed en 1,94 m hoog. Er komen twee verschillende chassis. Een versie voor de gewone weg en een terreinversie. Omdat het een licht voertuig in de voertuigklasse L7e categorie wordt, vergelijkbaar met een motor, trike of quad, moeten we misschien de verwachtingen niet al te hoog stellen.

De versie met permanente vierwielaandrijving is voorzien van vier wielmotoren en vierwiel besturing en krijgt een vermogen van 20 pk. Dat lijkt heel weinig maar het koppel van de vier motoren bedraagt tezamen maar liefst 1000 Nm. De topsnelheid van de normale versie wordt naar verwachting 90 km/u.

Ook qua ruimte moet je niet te veel verwachtingen hebben van de XBUS. Interessanter is de grote actieradius. Met een volle accu en de zonnecellen op het dak is de actieradius maar liefst 600 tot 800 kilometer.

Multifunctioneel en duurzaam

Dankzij de verwisselbare carrosseriedelen is de XBUS, naast het gebruik als kampeerauto, ook te gebruiken als cabriolet, terreinwagen, bakwagen, stationwagon, pick-up en bestelwagen.

Volgens de fabrikant is de XBUS heel duurzaam en kan hij voor 98 procent worden gerecycled. Na 10.000 kilometer rijden is hij al klimaatneutraal en dankzij de lithium-ion-technologie van de Duitse batterijfabrikant UniverCell is het accupakket geheel kobaltvrij.

Maar naast de opbrengst van de zonnecellen op het dak kun je bijvoorbeeld ook door te remmen maar liefst 200 kilometer per dag aan energie opwekken. Dat is nog eens lekker goedkoop kilometers maken dus!

Prijs

Waarschijnlijk zal de XBUS te koop zijn vanaf zo’n €. 16.000,= zonder carrosserie. De versie met kampeermodule is ook de duurste versie en gaat naar verwachting een kleine €. 30.000,= kosten. Dat is natuurlijk best geld voor zo’n klein ding. Maar als je het vergelijkt met een normale buscampers is het eigenlijk helemaal geen gekke prijs.

De XBUS is weliswaar een stuk kleiner en langzamer dan een normale buscamper, maar ook een stuk betaalbaarder. Een elektrisch voertuig in Nederland is in aanschaf nog vrij duur maar kost uiteindelijk maar ongeveer een kwart van wat een voertuig op fossiele brandstof kost.

Onze interesse is in ieder geval gewekt in dit eigenwijs ogende karretje en wij hopen het in de nabije toekomst uitgebreider te belichten!