Nederlanders besteden meer tijd aan hun passie sinds Corona…

Onderzoeksbureau YouGov heeft in opdracht van veilingsite Catawiki onderzoek verricht naar gedragspatronen en motivatiefactoren die van belang zijn bij het investeren in passies. Het onderzoek toont aan hoe het hebben van een passie invloed heeft op hoe we ons voelen en op hoe we ons geld uitgeven.

Nederlanders en de dingen waar we van houden

Passies komen in allerlei soorten en maten, en bepalen wie wij zijn als mens: onderzochte passies omvatten de verschillende hobby’s van mensen, cultuur, klusjes of verzamelobjecten. In Nederland heeft 40% van de mensen een verzameling óf is van plan er een te beginnen. Nederlandse respondenten blijken volgens het onderzoek vooral bezig met hun passie als een vorm van zelfexpressie (43%) en het ontwikkelen van stijl (53%) – niet zo zeer alleen maar “voor plezier” (17%). Gemiddeld hebben Nederlanders zo’n vier passies: boeken, interieur & decoratie, fietsen en mode. 20% van de Nederlanders bezit zelfs meer dan 100 verzamelde objecten.

Geen goedkope passie

De stereotype Nederlander let natuurlijk op de centen. Het onderzoek toont aan dat de hand van de knip gaat als het dingen betreft waar we echt gepassioneerd over zijn. Niet alleen geven we gemiddeld zo’n €1000 per jaar uit aan hun passies – we geven zelfs tot €1500+ in één keer uit als we iets vinden wat echt geweldig is. Het klinkt wellicht ongeloofwaardig, maar Nederlanders zijn wel degelijk gepassioneerd – en hierin zijn we niet altijd zuinig!

Wat passies doen voor onze gemoedstoestand

45% van de Nederlanders zegt de tijd uit het oog te verliezen als we bezig zijn met onze passie: er energie in steken zorgt voor ontspanning. Meer dan een derde van de Nederlandse respondenten houdt zo van hun passie dat ze er het liefst hun baan van zouden willen maken.

Slechts 11% van de ondervraagden heeft nu daadwerkelijk een baan die met hun passie te maken heeft. De pandemie zorgde er wel voor dat meer mensen serieus overwogen om van baan te veranderen, maar het uit het onderzoek blijkt dat maar een klein deel ook echt daad bij het woord heeft gevoegd door echt van hun hobby hun werk te maken.

De pandemie beïnvloedde hoe we onze tijd doorbrengen

De pandemie had en heeft natuurlijk invloed op het gedrag van mensen, zeker ook ten opzichte van hun passies. Een derde van de Nederlanders besteedt meer tijd aan zijn/haar passie sinds het begin van de pandemie – een kwart hiervan zegt meer tijd dan ooit te voren hieraan te besteden. Echter, in tegenstelling tot verwachtingen heeft slechts 15% van de Nederlanders zich tijdens de pandemie verdiept in een nieuwe passie.